Spółdzielnia Telekomunikacyjna „WIST” w Łące rozpoczęła świadczenie usług telekomunikacyjnych w 1991 roku jako jeden z pierwszych niezależnych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce.
W początkowym okresie swojej działalności Spółdzielnia obsługiwała około 600 abonentów z terenu dwóch gmin: Trzebownisko i Krasne. Na koniec 2009 roku Spółdzielnia świadczyła usługi telefoniczne dla 9 724 abonentów, w tym 76 abonentów TP S.A. oraz usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu, z których korzystało 3 670 abonentów. Spółdzielnia świadczy usługi telekomunikacyjne na terenie sześciu gmin: Czarna, Głogów Małopolski, Kamień, Krasne, Sokołów Małopolski i Trzebownisko.
W 2000 roku Spółdzielnia rozszerzyła wachlarz usług o nową usługę komputerowego dostępu do sieci Internet - ISDN.
Dwa lata później tj. 2002 roku Spółdzielnia wprowadziła kolejną usługę: szerokopasmowy dostęp do Internetu w technologii ADSL. Jest to technologia cyfrowej transmisji danych, która daje szerokie możliwości i bardzo duże prędkości przepływu informacji. Na bazie tych łączy świadczyć możemy bardzo szeroką gamę usług od tradycyjnej telefonii głosowej poprzez transmisje danych o różnej skali przepustowości aż do przesyłania obrazów TV o dobrej jakości. W chwili obecnej Spółdzielnia obsługuje 3 950 abonentów łącz stałych.
W grudniu 2009 roku Spółdzielnia uruchomiła nową usługę Telewizji Cyfrowej. Dzięki tej usłudze jest możliwe oglądanie programów w cyfrowej jakości obrazu i dźwięku. W ofercie znajdują się cztery pakiety. Spółdzielnia udostępnia swoim Klientom nowoczesną platformę multimedialną dzięki której każdy korzystający z usługi Telewizji Cyfrowej WIST TV odczuwa pełną swobodę w tym co, kiedy i w jaki sposób ogląda. Różnicą pomiędzy tradycyjną telewizją a naszą Telewizją Cyfrową WIST TV jest szereg dodatkowych usług opartych na cyfrowej transmisji danych zwiększających komfort oglądania telewizji oraz nowe możliwości dostępu do materiałów filmowych i programów telewizyjnych.
Oprócz bogatej oferty kanałów telewizyjnych w cyfrowej jakości obrazu i dźwięku, dodatkowo oferujemy nowe funkcje telewizyjne, które w łatwy i wygodny sposób można wykorzystać na odbiorniku telewizyjnym m.in. zatrzymywanie i przewijanie oglądanego programu w dowolnym momencie, nagrywanie wybranych programów telewizyjnych niezależnie od aktualnie oglądanego programu, przewodnik po programach, blokadę rodzicielską, domową wypożyczalnię filmów.
W chwili obecnej z usługi Telewizji Cyfrowej korzysta 390 abonentów Spółdzielni.
Osoby chętne na założenie telefonu, Internetu lub Telewizji Cyfrowej z obszarów objętych działalnością Spółdzielni mają wykonaną instalację i przyznany numer telefoniczny w przeciągu kilku dni.
Spółdzielnia udostępnia na terenie swojej działalności dla 36 placówek szkolnych bezpłatne usługi internetowe dla potrzeb pracowni internetowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
W sieci telekomunikacyjnej Spółdzielni stosowane są cyfrowe centrale komutacyjne, z polem komutacyjnym przestrzenno czasowym, z sygnalizacją SS7 i R2. Wszystkie urządzenia centralowe powiązane są z centralą nadrzędną liniami światłowodowymi, natomiast z siecią publiczną TP SA współpraca realizowana jest sygnalizacją C7 po własnym kablu światłowodowym.
Opłaty za usługi telekomunikacyjne są konkurencyjne w stosunku do innych operatorów.
W ciągu 19 lat swojej działalności Spółdzielnia zgromadziła ogromny majątek. Aktywna działalność inwestycyjna jaką prowadzi Spółdzielnia służy zadowoleniu jej członków oraz dotarciu do jak największej liczby mieszkańców z terenów objętych zasięgiem działalności Spółdzielni i chcących korzystać z usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Spółdzielnię.
Spółdzielnia Telekomunikacyjna „WIST” w Łące zasługuje na wyróżnienie tytułem „Podkarpacka Nagroda Gospodarcza” ponieważ:
- świadczy usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne na terenach wiejskich, mało atrakcyjnych dla innych operatorów telekomunikacyjnych, ze względu na rozproszoną zabudowę i duże nakłady finansowe na wybudowanie sieci telefonicznej i podłączenie abonenta,
- usługi świadczone przez Spółdzielnię są na wysokim poziomie technicznym,
- kładzie duży nacisk na jakość połączeń telefonicznych i teleinformatycznych oraz niezawodność sprzętu telekomunikacyjnego zastosowanego w sieci,
- celem priorytetowym Spółdzielni jest zadowolenie klienta z oferowanych usług, a także z kompetentnej obsługi klienta,
- liczy się ze zdaniem klienta,
- opłaty za usługi telekomunikacyjne są konkurencyjne w stosunku do innych operatorów (np. abonament telefoniczny wynosi 20,00 zł netto, w ramach abonamentu telefonicznego abonenci Spółdzielni otrzymują 40 jednostek darmowych w sieci WIST tj. ok. dwóch godzin rozmowy, a także usługi dodatkowe realizowane na centralach cyfrowych m.in. przekierowanie wywołań, połączenie trójstronne, połączenie oczekujące, budzenie, prezentacja numeru przychodzącego CLIP, poczta głosowa, centrex, blokada nr 0700/701 na życzenie klienta i inne. Dodatkowo w soboty, niedziele i święte ustawowe połączenia lokalne są bezpłatne),
- współpracuje z organizacjami społecznymi i wspiera je finansowo,
- uczestniczy czynnie w akcjach na rzecz społeczności lokalnej tj. przeznacza środki finansowe na rzecz dzieci i młodzieży, rozpowszechnianie kultury, folkloru i sportu wśród dzieci i młodzieży,
- dba o pracowników (wynagrodzenia wypłacane są terminowo, pracownicy mają zapewnione odpowiednie warunki pracy na poszczególnych stanowiskach, przestrzegane są przepisy BHP),
- współpraca z dostawcami układa się bardo dobrze,
- nie ma zaległości wobec banku, Urzędu Skarbowego, ZUS, budżetu państwa i gmin,
- jest przyjazna dla środowiska naturalnego.
|